Glutenvrije taarten? Zijn die dan in een glutenvrije bakkerij gebakken en verpakt? Zonder kans op kruisbesmetting? Dit soort vragen zijn de realiteit van de ruim 170.000 mensen die in Nederland de diagnose coeliakie hebben. Een auto-imuunziekte (niet te verwarren met een allergie) waarbij je zelf van de kleinste kruimel goed ziek kunt worden.

Maar wat zijn gluten precies en waarom zijn glutenvrije diëten nu ineens populair? In deze blog zet ik de meeste redenen voor je op een rijtje. 

1 GLUTENVRIJ TAARTJE AUB, ZONDER SPOREN!

Om van de taarten van OKayks te kunnen genieten zonder buikpijn, worden deze op een aparte, volledig glutenvrije locatie gebakken. Door een bakker die zelf Coeliakie heeft en extra streng is op de ingrediënten die zijn bakkerij in komen. 

Coeliakie is een chronische auto-immuunziekte (dus geen allergie!) waarbij er intolerantie is voor gluten. Gluten is een groep eiwitten die te vinden zijn in graansoorten zoals tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Deze worden veel gebruikt in voedingsmiddelen als brood, pasta, meel en je raadt t al taart! Ook vind je gluten in veel soepen, sauzen en kruidenmixen als smaakstof, stabilisator of verdikkingsmiddel. De diagnose coeliakie betekent dat je de rest van je leven een strikt glutenvrij dieet moet volgen. Elk spoortje van gluten beschadigt de darm en kan je flink ziek maken. Ook zijn er mensen die een gevoeligheid hebben voor tarwe en niet zozeer voor andere gluten.  

Als er geen coeliakie of tarwe-allergie is vastgesteld, maar iemand reageert wel op een glutenvrij dieet, kan er sprake zijn van glutensensitiviteit, ook wel niet-coeliakie glutensensitiviteit (NCGs) genoemd. 

Bij maagdarm-klachten die gelinkt zijn aan Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) kan het helpen om een low-fodmap dieet te volgen. FODMAP staat voor Fermentation of Oligosaccaharides, Disaccharides, Monosaccharides And Polyols. FODMAPs zijn in bepaalde soorten suikers en koolhydraten te vinden. Zo schrijft het low-fodmap dieet voor  lactose, fructose en koolhydraten uit tarwe, rogge en gerst te vermijden om symptomen te verlichten. 

Het verschil tussen een glutenvrij dieet en een low-FODMAP dieet legt Janna Koopman van PSDcoaching.nl goed uit.

IS GLUTENVRIJ GEZOND?

Als je geen klachten ervaart bij het eten van gluten is een glutenvrij dieet niet gezonder dan een glutenbevattend dieet. Het kan in sommige gevallen zelfs ongezond zijn. Als de alternatieven voor gluten bijvoorbeeld verwerkte glutenvrije voedingsmiddelen op basis van maïs zijn, krijg je minder vezels binnen en kan er sprake zijn van een negatieve invloed op de darmbacteriën.

Maar waar komt dan die hype vandaan? Er zijn in de laatste jaren veel diëten ontwikkeld gericht op de energie of hormoonhuishouding. Een voorbeeld hiervan is het Paleo-dieet, waarbij naast granen (waaronder gluten),  peulvruchten, zuivel en sterk bewerkte voedingsmiddelen worden vermeden. Ook zijn er diëten gericht op het herstellen van de hormoonbalans. Vermijden van gluten (en aantal andere voedingsmiddelen) zou dan zorgen voor meer balans in de hormoonhuishouding. Een aantal van deze diëten hebben een wetenschappelijke grondslag, maar lang niet allemaal.   

Ben je of ken je iemand die volledig glutenvrij moet eten? Bestel dan voor een volgende gelegenheid een glutenvrije taart van OKayks. 100% veilig en lekker voor iedereen! Je proeft het verschil niet!

Glutenvrije slagroomtaart van okayks