OKayks suikervrije taarten 

Na maanden van onderzoeken, proeven en proberen is het eindelijk zo ver. OKayks heeft een suikervrije taart, die glutenvrij en vegan is. En niet alleen vrij van geraffineerde suikers, maar ook een taart die koolhydraatarm is! De taart heeft 90% minder koolhydraten dan een reguliere cheesecake*!!

The tea on suikervrij en alle claims die rond gaan ga ik je proberen te geven in deze blog. Wat het verschil is tussen natuurlijke suikers en geraffineerde suikers. Hoe je suikers herkent op de ingredientenlijst en of natuurlijke suikers zoals agavesiroop en ahornsiroop ook gezond zijn . 

Kleine disclaimer, ik ben in geen enkel opzicht een medisch deskundige professional, maar een enthousiaste foodie die bezig is met haar gezondheid met een simpele missie:  iedereen die nu nee zegt tegen taart om gezondheidsredenen of dieetwensen weer gezellig mee te laten genieten. In deze journey lees en leer ik veel en probeer ik jullie in deze blogs daarin mee te nemen. Ik probeer overal de bronnen toe te voegen. Mocht ik iets hebben gemist of niet goed hebben beschreven dan hoor ik het graag! 

Wat is suiker? 

Suiker is een zoete stof die tot de koolhydraten behoort en van nature voorkomt in onder andere fruit, groente en melk. Alle suikers zijn koolhydraten, maar niet alle koolhydraten zijn suikers. Koolhydraten is de verzamelnaam voor alle suikers, zetmeel en voedingsvezels die in onze voeding voorkomen. 

Ingredientenlijst 

De meest bekende vorm van suiker op de ingredientenlijst is kristalsuiker of tafelsuiker gewonnen uit suikerbiet of suikerriet. Deze suikers worden als smaakmaker toegevoegd aan bewerkte producten, zoals frisdrank, chocola, snoep en ook taart en gebak. Soms worden ook stroop, siroop (ahorn en agave), kokosbloesemsuiker, palmsuiker en honing gebruikt om producten mee te zoeten; deze bevatten allemaal suikers. 

Er zijn twee soorten suiker: monosacchariden en disachariden. Fructose, glucose en galactose zijn vormen van monosacchariden. Sacharose, lactose, maltose en trehalose zijn de meest bekende disachariden.

Monosacchariden 

  • Fructose: vruchtensuiker, fruitsuiker, levulose 
  • Glucose: druivensuiker, dextrose
  • Galactose: bepaalde melk- en kaassoorten

Disachariden 

  • Sacharose: bietsuiker, rietsuiker, tafelsuiker, kristalsuiker 
  • Lactose: melksuiker 
  • Maltose: moutsuiker 

Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat alles dat op -ose of -siroop/-stroop eindigt een vorm van suiker is.

Toegevoegde vs van nature aanwezige suikers

Daarnaast wordt op labels vaak onderscheid gemaakt tussen ‘van nature aanwezige suikers’ en ‘toegevoegde suikers’. Van nature aanwezige suikers zijn de mono- en disachariden die van nature voorkomen in onbewerkte producten zoals groente, fruit en zuivel.

Met toegevoegde suikers worden alle mono- en disachariden bedoeld die door consument, kok of industrie worden toegevoegd aan de voeding. Zoals kristalsuiker, maar ook druiven- en vruchtensuiker. 

Geraffineerde vs ongeraffineerde suikers 

Geraffineerde suiker (kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en druivensuiker) is suiker die in de fabriek is gezuiverd. Ongeraffineerde (natuurlijke) suiker zoals palmsuiker, kokosbloesemsuiker, honing en ahornsiroop wordt wel bewerkt maar niet gezuiverd in de fabriek. Daarom heeft het soms een donkerdere kleur dan geraffineerde suiker. 

Je lichaam verwerkt alle vormen van suiker op dezelfde manier. Het maakt dus geen onderscheid tussen geraffineerde suikers en ongeraffineerde (natuurlijke) suikers. Honing en ahornsiroop zijn dus niet per definitie beter of gezonder dan de geraffineerde suiker die je vindt in producten als koek, snoep of frisdrank. 

Is fruitsuiker gezond? 

Volgens het Diabetes Fonds zijn er geen gezonde of ongezonde suikers. Of je nu kristalsuiker of dadels of ahornsiroop in je recept gebruikt: je lichaam maakt geen onderscheid tussen toegevoegde suikers of suikers die van nature in voedingsmiddelen aanwezig zijn.

Nu wil ik niet zeggen dat je liever een hap suiker moet nemen in plaats van een dadel te eten, omdat  de dadel naast fructose (fruitsuiker) nog veel meer belangrijke voedingsstoffen als vitamines, mineralen en vezels bevat. Kristalsuiker heeft deze stoffen niet.

Als je suiker wilt of moet vermijden is het van belang om de labels en voedseletiketten daarom goed te lezen. Fabrikanten gebruiken vaak claims als ‘zonder geraffineerde suiker’ en ‘geen suiker toegevoegd’ op producten waar wel degelijk suikers in zitten. Hiermee zetten fabrikanten consumenten op het verkeerde been, een product lijkt dan vaak gezonder dan het eigenlijk is. Vaak gebruiken ze alternatieven in plaats van ‘gewone’ suiker uit suikerbieten, zoals kokosbloesemsuiker, agavestroop, siroop en fruitsap.  Dit lijkt gezonder, maar de suikers in deze zoetmakers hebben hetzelfde effect op het lichaam als ‘gewone’ suiker.

OKayks taart is echt suikervrij 

We hebben veel tijd gestoken in onderzoek en het uitproberen van verschillende recepten voor echt suikervrije taarten. Dit was geen gemakkelijke opgave, want we wilden een taart die past in koolhydraatarme diëten en een die niet direct zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel. 

We gebruiken daarom geen suikers, maar zuivere erythritol in onze recepten. Erythritol is een gezonde zoetstof die geen effect op de glucose- of insulinespiegel. Daardoor is het een veilige suikervervanger voor mensen die om medische redenen op hun bloedsuikerspiegel moeten letten, zoals diabetici.  

Een onderzoek van de Universiteit van Maastricht toont zelfs aan dat erythritol de bloedvaten kan beschermen tegen schade door hoge bloedsuikers. 

*Erythritol is wetmatig ingedeeld onder koolhydraten, maar dit zijn in feite zogenaamde ‘lege koolhydraten’ (polyolen) omdat ze het lichaam – onverteerd – via onze urine weer verlaten. Iemand die rekent met koolhydraten moet de polyolen dan ook niet optellen bij de totalen.

Suikervrije en koolhydraatarme taart proberen? Anderen proeven het verschil niet! Klik hier om het suikervrije assortiment te bekijken.