Het ketogeen dieet, of kortweg “keto” is een dieet dat zich ten eerste richt op een zeer lage inname van koolhydraten en ten tweede op een hoge inname van vet; het is ook bekend als low carb high fat (LCHF) of “high fat” dieet met weinig koolhydraten. Dit dieet wordt gekenmerkt door het lichaam in een vetverbrandende staat te brengen die meer vet verbrandt dan een koolhydraatrijk dieet. Je lichaam zet vet om in kleine moleculen, zogenaamde ketonlichamen (ketonen), die ATP (adenosinetrifosfaat in het Nederlands, cellulaire energie) produceren. Met het ketogeen dieet leren we het lichaam beter te functioneren door vet in plaats van glucose als alternatieve primaire energiebron te gebruiken.

Hoe werkt het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is dan ook geen nieuwe manier van eten, maar het ketogeen dieet sluit wel aan bij de al populaire koolhydraatarme dieettrend. Hoe werkt het keto dieet? Over het algemeen haalt je lichaam energie uit koolhydraten zoals aardappelen, brood, rijst en pasta. Bij een ketogeen dieet eet je veel vet en weinig koolhydraten. Als het lichaam niet genoeg koolhydraten binnenkrijgt, gaat het in plaats daarvan vet verbranden. Je lichaam breekt vet af in zogenaamde ketonen, een proces dat ketose wordt genoemd. Daarom zijn in een ketogeen dieet niet koolhydraten maar ketonen de belangrijkste energiebron van je lichaam.

Wat is ketose?

Als je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet, komt je lichaam in een staat van ketose. Als u minder koolhydraten eet, betekent dit dat uw dieet meer eiwitten en vetten bevat. Wanneer je met dit dieet begint, raken eerst de glycogeenvoorraden (energiereserves) in de lever en spieren uitgeput. Als je stopt met het eten van koolhydraten, gaat je lichaam op zoek naar alternatieven. Om dit te doen, breekt het je opgeslagen vet af. Deze vetverbranding wordt ketose genoemd. Je lever vormt dan zogenaamde ketonlichamen. Je lichaam gebruikt deze ketonlichamen vervolgens als brandstof voor de hersenen. Er zijn verschillende soorten ketonlichamen: aceton, acetonacetaat en hydroxyboterzuur. In deze blog lees je meer over ketose.

We zullen in dit artikel de termen “vuile keto” en “schone keto” gebruiken, maar deze termen zijn subjectief. Als het gaat om vuile keto vs schone keto, is het belangrijkste verschil dat de laatste de nadruk legt op voedselkwaliteit, bijvoorbeeld het eten van zoveel mogelijk grasgevoerd, grasland en biologisch voedsel. Aan de andere kant is het allereerst anders in belang dan waar je calorieën vandaan haalt.

Vuile keto kan grotendeels worden verklaard op basis van hoe u prioriteit geeft aan “vuil” en “schoon” voedsel, namelijk kunstmatige zoetstoffen en voedseladditieven, ultra verwerkte oliën en snacks, suikervrije frisdranken en andere technische inhoud. niet zo voedzaam als hele voedingsmiddelen.

Een ander aspect van het keto-dieet zijn luie ketonen, die vaak worden verward met vuile ketonen. Mensen met een lui keto-dieet hebben de neiging om veel aandacht te besteden aan voedselkwaliteit, maar ze besteden minder aandacht aan macronutriënten dan mensen met een vies of schoon keto-dieet.

Wil je het super simpel houden? Dit is een gemakkelijke manier om alle drie de versies in context te plaatsen:

Dirty Keto: Eet wat je wilt ongeacht de kwaliteit van de ingrediënten en volg je keto-macro.  Clean Keto: focus op hoogwaardige ingrediënten en hele voedingsmiddelen en houd uw keto-macros blij. Lazy Keto: volg het keto-protocol en geef prioriteit aan de kwaliteit van ingrediënten maar tel je macros niet strikt. 

 

VUILE KETO WERKT? 

Hoewel het niet zo gezond is als schone keto kun je nog steeds succes heen met een vies keto-dieet. Het eten van bewerkte voedingsmiddelen met veel calorieën kan het voor u moeilijker maken om in ketose te blijven maar als u geïnteresseerd bent in macro diëten kan het vuile keto-dieet nog steeds een effectieve strategie zijn.resultaten voor diegenen die op zoek zijn naar hun primaire brandstoffen.

Wat eet je met keto dieet?

Omdat het keto-dieet een hoge eiwitbehoefte heeft moeten volgers bij elke maaltijd vet eten. Bij een dagelijks dieet van 2000 calorieën kan dit hetzelfde zijn als 165 gram vet. 

0 gram koolhydraten en 75 gram eiwit. De exacte verhouding hangt echter af van uw specifieke behoeften. 

Bepaalde gezonde onverzadigde vetten zijn toegestaan ​​in het keto-dieet zoals noten amandelen walnoten zaden avocados tofu en olijfolie. Maar verzadigde vetten uit oliën palm kokos reuzel boter en cacaoboter worden  in grote hoeveelheden aanbevolen. 

Eiwit maakt deel uit van het keto-dieet maar het maakt geen onderscheid tussen magere eiwitrijke voedingsmiddelen en eiwitbronnen met een hoog gehalte aan verzadigd vet zoals rundvlees varkensvlees en spek. 

Hoe zit het met groenten en fruit? Alle fruitsoorten bevatten veel koolhydraten maar sommige soorten fruit meestal bessen kunt u in kleine porties eten. Groenten ook rijk aan koolhydraten zijn beperkt tot bladgroenten zoals boerenkool snijbiet spinazie bloemkool broccoli spruitjes asperges paprika’s uien knoflook champignons komkommer selderij en zomerpompoen. Een kopje gehakte broccoli bevat ongeveer zes koolhydraten. 

Suikervrije en koolhydraatarme taart proberen? Anderen proeven het verschil niet!  

Klik hier om het suikervrije assortiment te bekijken.

Glutenvrije-en-suikervrije-vegan-cheesecake-van-okayks